Svaz Provozovatelů Venkovní Reklamy

Kdo jsme

Jsme Svaz Provozovatelů Venkovní Reklamy. Sdružujeme vlastníky cca 70% ploch venkovní reklamy v ČR. Věříme, že venkovní reklama není zlo. Jen je třeba s ní umět pracovat, umně ji regulovat a využívat pro potřeby měst a obcí. Pak přináší prospěch všem zúčastněným. V zahraničí už to umějí. Více o nás viz www.spvrcr.cz

VENKOVNÍ REKLAMA

Venkovní reklama (tedy ony známé billboardy všech různých velikostí) je součástí městského koloritu všude na světě. Ano, opravdu je to tak, ve všech světových a tím i evropských městech venkovní reklamu najdeme. A to v míře srovnatelné nebo i větší jak je tomu v Praze. Města jako Londýn, Berlín, Brusel, Vídeň, Řím a Madrid získávají svoji atraktivitu i reklamním panelů. Oproti Praze je však u nich zásadní rozdíl, dokáží si poradit s nepovolenou reklamou.

Venkovní reklamu je třeba využívat pro potřeby měst a obcí.

NEPOVOLENÁ REKLAMA

Nepovolená reklama tvoří procentuálně velkou část venkovní reklamy v Praze. Každý ji vlastně zná, jsou to ty otrhané a nevzhledné panely na nebezpečných místech, reklamní plachty různých velikostí visící všude možně a končí to plakáty vylepenými na sloupech, zdech a u vstupů do metra. A samozřejmě je jasné, že tato nepovolená reklama je bez jakékoliv regulace a schválení. Nikdo tím pádem neposuzuje, zda tato reklama vadí z hlediska urbanistického či dopravně bezpečnostního a pak je tedy úplně jednoduché jí umístit kamkoliv. Ale opravdu doslova kamkoliv. A ukazuje se, že toto je ten daleko největší pražský problém v reklamě. Úřady si s ním zpravidla nedokáží účinně poradit. Jedinou výjimkou je Praha 6. Ta rozmísťování reklamních panelů reguluje vlastními pravidly, která určují, v jaké vzájemné vzdálenosti se mohou panely nacházet. A tím i omezila počty a určila místa, kde panely být mohou. Provozovatelé nepovolené reklamy v drtivé většině nikomu neplatí nájemné, jejich podnikání tak nemá žádný pozitivní dopad pro obyvatele dané lokality.

Podívejte se sami na příklady nepovolených reklam a představte si, jak by město vypadalo bez nich. Je opravdu s podivem, že vedení města přes nabízenou pomoc z naší strany s nepovolenou reklamou nikdy nic nadělalo. Stávající legislativa k tomu bohatě stačí.

Nepovolená reklama je bez jakékoliv regulace a schválení. Provozovatelé nepovolené reklamy v drtivé většině nikomu neplatí nájemné.

Méně je lépe

Nikdo nikdy netvrdil, že co největší počet reklamních ploch v Praze je to nejlepší, co může provozovatele ploch potkat. Naopak, v přeplněných lokalitách se snižuje atraktivita pro klienty. Vždyť kdo by chtěl mít reklamu v místě, kde je nahromaděno dalších několik panelů? Jak pro Pražany, tak i pro provozovatele ploch je důležitá jejich regulace, nejlépe diktovaná zdravým rozumem místních obyvatel. Legální provozovatelé reklamních ploch již léta nabízejí městu Praha pomoc účinnou regulací a s čištěním ulic Prahy od nelegální reklamy. Vždyť právě tito provozovatelé zastávají názor, že méně je více. Nyní platí nové předpisy, které zakazují reklamu na celém území města. Proboha, co je to za nesmysl? Opět si můžeme vzít jako příklad Prahu 6. Každý chápe, že na tzv. „kulaťáku“ v Dejvicích by reklama být neměla. Ale proč se má zakázat třeba na letišti v Ruzyni, když na všech letištích světa reklama být může? A od toho jsou právě místní úřady, aby ji posoudily! Plošný zákaz je zkrátka holý nesmysl.

Venkovní reklama pomáhá

Provozovatelé reklamních ploch jsou lidé jako všichni ostatní. Vědí, že svým pracovním nářadím dokážou pomoci prodat téměř cokoli. Od banánů po politiky. O to víc je těší, když mohou informovat o dobrých věcech, projektech a akcích, o nichž by se lidé jinak třeba ani nedozvěděli. Zdarma nebo za symbolický poplatek. Neziskové organizace, charity, tísňové linky se bez této podpory neobejdou. Ani nekomerční kultura. Vždyť je všeobecně známo, že přibližně 30% plakátů venkovní reklamy tvoří charitativní kampaně. Třeba i Dobrý anděl vyrostl a svoji činnost může vyvíjet zejména díky venkovní reklamě. A spousta jiných. Málo se ví, že většina z legálních ploch slouží jako navigace místním drobným a středním podnikatelů. Prostě hledáte místního pekaře, billboardy Vás navedou. A pokud zůstane v platnosti zákaz všech ploch v novém pražském nařízení, tak tihle všichni o pomoc a podporu přijdou.

Peníze a zase peníze

Z dostupných zdrojů vyplývá, že město Praha dostává na pronájmech za pozemky pro venkovní reklamu cca 100 milionů korun. Každý rok. Ano, za deset let miliarda korun z vysoutěžených nájmů. A to za pozemky, které jsou jinak neupotřebitelné. A opět, v případě plošného zákazu venkovní reklamy vyplývajícího z nového pražského nařízení nebude mít Praha ani korunu. Skok z miliardy na nulu. Je tohle péče řádného hospodáře?

Co s tím můžeme dělat?

Je třeba sdělit Vašim radním a zastupitelům, co si o absolutním zákazu billboardů s výjimkou jediné společnosti myslíte. Ptejme se, proč hlavní město vůbec nebojuje s nelegální černou reklamou. Jedině podnícená široká veřejná diskuse může donutit vedení města naslouchat názory Pražanů a vést ke změnám. Všichni chceme žít v krásném městě, to však neznamená, že je možné pod záminkou jeho zkrášlování likvidovat část subjektů na trhu a jiný naopak vyzdvihnout do dominantní pozice. Vídeň, Berlín, Londýn, Řím… to všechno jsou města, kde venkovní reklama funguje, a přesto si uchovávají své kouzlo. Nenechme si pod záminkou zkrášlování města prosadit čistě podnikatelské zájmy skupiny lobbistů.

Jsme Svaz Provozovatelů Venkovní Reklamy. Sdružujeme vlastníky cca 70% ploch venkovní reklamy v ČR. Věříme, že venkovní reklama není zlo. Jen je třeba s ní umět pracovat, umně ji regulovat a využívat pro potřeby měst a obcí. Pak přináší prospěch všem zúčastněným. V zahraničí už to umějí.

Nařízení, které se snažíme touto iniciativou kritizovat, je příkladem, jak se dá zneužít snaha o zlepšení vzhledu města ke komerčním zájmům. Chceme ho změnit. Budeme rádi, když se s námi podělíte o Vaše názory v facebookové diskuzi. Děkujeme.

SDÍLEJ NA FACEBOOKU