Praha přijde o stamiliony

MONOPOL JEDNÉ FIRMĚ A ZTRACENÉ STAMILIONY

BRAŇME SE!

Rada HMP v červenci 2014 přijala Nařízení o nových Pražských Stavebních Předpisech (PSP). Bez velkého mediálního zájmu byl schválen text, který bude mít zásadní dopad na život každého Pražana. PSP se mimo jiné zabývají i plochami pro venkovní reklamu, které nyní prakticky zakazují. S výjimkou ploch patřících spol. JCDecaux, nechvalně proslulé nevýhodnou exkluzivní smlouvou s Prahou.

Hlavní město a jeho městské části běžně pronajímají pozemky pod reklamní plochy. Ročně tak dosud pro občany prakticky bezpracně a jednoduše získávala přibližně 100 milionů korun. Nově přijaté PSP však v říjnu tento přítok peněz do pražského rozpočtu utnou. V budoucích pěti letech (obvyklá délka smluv) tedy Pražané přijdou minimálně o půl miliardy korun. Kolik by za to mohlo vyrůst nových školek, domovů důchodců, hřišť a další potřebné občanské vybavenosti si každý umí představit. Jenže nové vedení města a jemu podřízený Institut Plánování a Rozvoje (IPR) nemá venkovní reklamu rádo. Ve svých prohlášeních se argumentuje metropolemi, jako jsou Vídeň a Berlín. Ale v Berlíně je na 12 000 klasických billboardů a 240 reklam na mostech. Ve Vídni je přes 11 000 billboardů. To je více než v Praze. Rozdíl je však v tom, jak s nimi města pracují. Instalace ploch je posuzována místo od místa. Na výpadovce bigboard nevadí, v centru naopak ano. Umisťování reklam má smysl a řád. Text PSP na několika místech zdůrazňuje nutnost přihlížet při určování podmínek výstavby k místním podmínkám. Každé místo je totiž jiné. Proč s podobnou logikou nenahlíží i na umísťování venkovní reklamy? Proč ji zakazuje plošně na celém území města?

Ve světě ceny za vlastní pronájem pozemku určují soutěže o licence, aukce ap., tak aby byla pro město nabídka co nejvýhodnější, tedy co nejvyšší. Často jdou příjmy z pronajímání reklamních ploch přímo čtvrtím, na jejichž území stojí, a musejí být ze zákona použity na jejich zvelebení. V těchto městech venkovní reklama pomáhá občanům. Je jasné, že v pražském rozpočtu tyto peníze budou chybět. Obří prostředky půjdou jen na dopravní investice (tunel Blanka, metro A a tramvaje T15). Na nic jiného nezbude, anebo jen za cenu dalšího zadlužení Prahy.

Zajímavé je rovněž povolení pro reklamní panely propagující nekomerční aktivity. Ve chvíli, kdy je hlavním odůvodněním zákazu billboardů jejich neestetičnost, je přece jedno, zda neesteticky propagují komerční nebo nekomerční subjekt. Dopad na veřejné prostranství je stejný. Je tedy estetika pravým důvodem zákazu těchto ploch?

ČERNÁ REKLAMA ZŮSTÁVÁ

Černé billboardy na přívěsech, kontejnerech bez stavebního povolení město hyzdí nejvíce. Nehledě na svou nebezpečnost, protože nesplňují jakékoli regule ani ze stavebního pohledu, ani z hlediska bezpečnosti dopravního provozu. Město mohlo majitele nelegálních ploch postihovat již dávno. Dostatečná legislativa existuje roky. Asociace venkovní reklamy nabízela pomoc při identifikaci a katalogizaci nepovolené reklamy, město ji však odmítlo. Proč se černou reklamou nikdy vážně nezabývalo? Proč se nyní v PSP tak moc hledí na městskou estetiku, ale vedení města celá léta toleruje něco, co Prahu opravdu hyzdí a občanům nic nepřináší? Jaký je vlastně pravý důvod plošného zákazu venkovní reklamy v Praze?

Proč vedení města roky toleruje, co Prahu opravdu hyzdí a občanům nic nepřináší?

MONOPOL PRO JCDECAUX

Jedinou společností, spokojenou se zněním nových PSP je francouzská JCDecaux. Právě ta totiž díky rozhodnutí zakázat reklamní plochy nad 6 m2 získala na pražskou venkovní reklamu prakticky monopol. Jelikož už má JCDecaux díky kontroverzní smlouvě s městem mnoho let exkluzivní práva na provozování venkovní reklamy o rozměru 1–9 m2 v Praze, zůstane jedinou firmou v metropoli, na niž se budou moci inzerenti obracet. JCDecaux tak bude spokojeně dál těžit ze své super výhodné smlouvy na všechen městský mobiliář, což jsou veškeré prosvětlené citylighty, plochy spojené se zastávkami MHD, lavičky, stojany… Cokoli, na co se nyní může umístit reklama menší než 6 m2, kterou Pražské stavební předpisy jako jedinou povolují.

Co s tím můžeme dělat?

Je třeba sdělit Vašim radním a zastupitelům, co si o absolutním zákazu billboardů s výjimkou jediné společnosti myslíte. Ptejme se, proč hlavní město vůbec nebojuje s nelegální černou reklamou. Jedině podnícená široká veřejná diskuse může donutit vedení města naslouchat názory Pražanů a vést ke změnám. Všichni chceme žít v krásném městě, to však neznamená, že je možné pod záminkou jeho zkrášlování likvidovat část subjektů na trhu a jiný naopak vyzdvihnout do dominantní pozice. Vídeň, Berlín, Londýn, Řím… to všechno jsou města, kde venkovní reklama funguje, a přesto si uchovávají své kouzlo. Nenechme si pod záminkou zkrášlování města prosadit čistě podnikatelské zájmy skupiny lobbistů.

Jsme Svaz Provozovatelů Venkovní Reklamy. Sdružujeme vlastníky cca 70% ploch venkovní reklamy v ČR. Věříme, že venkovní reklama není zlo. Jen je třeba s ní umět pracovat, umně ji regulovat a využívat pro potřeby měst a obcí. Pak přináší prospěch všem zúčastněným. V zahraničí už to umějí.

Nařízení, které se snažíme touto iniciativou kritizovat, je příkladem, jak se dá zneužít snaha o zlepšení vzhledu města ke komerčním zájmům. Chceme ho změnit. Budeme rádi, když se s námi podělíte o Vaše názory ve facebookové diskuzi. Děkujeme.

SDÍLEJ NA FACEBOOKU